Empati som fremtidens stærkeste konkurrenceparameter
Empati er fundamentet for både arbejdsmiljø og forretning. Konsulent i ExOpi Jacob Balling ser empati som det der gør en forskel, når man arbejder på tværs af teams og fagligheder.
Mød Jacob Balling
Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med Jacob i flere år. I dag er han en del af ExOpi Consulting og løser tekniske opgaver for vores kunde på DTU.
Jeg er altid imponeret over Jacobs positive væsen, gode humør og hans inderlige ønske om at gøre det så godt, at han – som han selv siger prøver at ”få chefen til at shine”. Det er sagt med et stort smil og glimt i øjet, men det dækker over en reel ambition om at skabe værdi – ikke kun for opgaven, men for den organisation, han er en del af.
Når jeg løbende taler med Jacob, bliver jeg altid inspireret af de perspektiver, han bringer i spil. Han har en skarphed og en ærlighed i sine observationer.
Empati er et opløsningsmiddel for problemer
Forleden faldt samtalen på empati med et perspektiv på, at empati ikke er et “blødt” begreb, men noget dybt menneskeligt og helt nødvendigt – også i en teknisk og kompleks hverdag.
Ordene kom hurtigt og spontant. ”Jeg vil gerne have det her citat med, hvis du skal skrive noget”
“Empathy is like a universal solvent. Any problem immersed in empathy becomes soluble,”
– Simon Baron-Cohen, Zero Degrees of Empathy (Penguin, 2011)
Jacob løser som BI-udvikler tekniske opgaver hos DTU – og han gør det med et skarpt blik for, hvordan mennesker fungerer sammen, så det gav god mening.
“Vi er forskellige. Og når man arbejder på tværs af teams og fagligheder, er det helt afgørende, at man forstår, hvordan andre tænker, prioriterer og kommunikerer. Det er der, at empati gør en forskel, også i en teknisk hverdag,” fortæller Jacob.

Når ledelse mærkes i praksis
Jacob har flere års erfaring som konsulent og har løst opgaver i forskellige organisationer og miljøer. Han arbejder ikke med ledelse – men han har mærket konsekvenserne af ledelse i praksis. Evnen til at samarbejde, tage ansvar og løse opgaver effektivt hænger tæt sammen med det arbejdsmiljø og den menneskelige forståelse, der præger kulturen.
“Jeg arbejder ikke med ledelse – men jeg mærker den hver dag. Den gode ledelse kan mærkes i form af tydelighed, respekt og tillid. Den manglende ledelse mærkes ofte som forvirring, usikkerhed og ensomhed,” siger Jacob.
Sparringen med ExOpi har ikke været noget, han skulle bede om – det har været der som en naturlig del af samarbejdet. Det har givet plads til at tænke højt, justere og tage ansvar – også i situationer, hvor relationer og kommunikation er lige så vigtig som det tekniske. Hvor det er legitimt at være i tvivl, undersøge og udvikle sig.
“Når jeg ved, at jeg kan vende noget med min leder hos ExOpi, uden at det er et problem, men netop fordi det er vigtigt – så tør jeg også tage ansvar, byde mere ind i og sikre progression i den virksomhed jeg arbejder for,” siger han.
Forskellighed som faglig styrke
Hos ExOpi tror vi på, at mennesker har brug for både retning og rum til sparring og refleksion.
“Empati er ikke det modsatte af effektivitet – det er forudsætningen for det,“ siger Jacob.
Vi bruger blandt andet Enneagrammet i vores arbejde. Det gør vi ikke for at sætte folk i kasser, men for at åbne op for, hvordan vi bedst møder hinanden. Vi har fokus på at forstå og respektere forskellighed og de styrker, det byder på. Det handler ikke om typer, men om perspektiver. Om at skabe samarbejde, der bygger på indsigt – ikke antagelser.

Når empati kan mærkes på bundlinjen
Simon Baron-Cohens citat, som Jacob ønskede at få med indkapsler, hvorfor empati ikke er noget, vi kan gemme til MUS-samtaler og teambuilding.
Det er en grundlæggende tilgang til både mennesker og problemer, som skaber løsninger, hvor der ellers kunne opstå modstand.
Når empati bliver en del af kulturen, forandrer det ikke kun relationerne. Det forandrer også resultaterne.
Det mærkes i samarbejdet, i beslutningerne og i den måde, vi skaber værdi på – sammen.
Empati skaber miljøer, hvor man tør tænke højt, stille spørgsmål og byde ind. Hvor forskellighed bliver en styrke. Hvor beslutninger ikke bare bliver truffet – men bliver forstået og forankret.
Hos ExOpi arbejder vi hver dag med at bringe ægte empati ind i alt, hvad vi gør. Fordi vi mener, det er fremtidens stærkeste konkurrenceparameter.